PADANG Arafah dinamakan demikian kerana menurut sebahagian ulama, Nabi
Adam AS dipertemukan kembali ('arafa) dengan Siti Hawa setelah
kedua-duanya diturunkan dari Syurga. Sebahagian pendapat menyatakan
perpisahan mereka selama lebih kurang 200 tahun. Mereka berdua bertemu
kembali di Padang Arafah.
Lokasi Arafah terletak di sebelah tenggara Masjidil Haram sejauh 22
kilometer (km) dan ia dianggap sebagai kawasan Tanah Haram. Jemaah haji
hendaklah wukuf (berada) di Arafah pada 9 Zulhijjah, kerana jika tidak
maka hajinya tidak sah. Kerana ia adalah rukun haji.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Haji adalah (wukuf) di Arafah."
Ketika berada di Arafah pada 9 Zulhijjah hendaknya jemaah memperbanyak
doa, berzikir, membaca al-Quran, talbiah dan lain-lainnya.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Sebaik-baik doa adalah doa pada hari Arafah."
Ibadah wukuf di Arafah adalah "kemuncak" ibadah haji. Semasa wukuf di
Arafah jemaah bermuhasabah diri menilai kekurangan, kelemahan, menyedari
dosa yang seterusnya memohon keampunan Allah SWT. Ini saat seseorang
hamba kembali kepada Penciptanya untuk mendapat keampunan dan
keredaan-Nya. Jika Allah menerima taubat mereka dan perjalanan hidup
seterusnya mereka tidak lagi melakukan dosa, maka bayangan syurga akan
dapat digapai.
Ada riwayat menyatakan, kehadiran para malaikat dan Allah SWT turun ke
langit serendahnya menyaksikan para jemaah yang wukuf di Padang Arafah.
Allah berfirman dalam hadis Qudsi kepada para malaikat-Nya bermaksud:
"Lihatlah kepada orang-orang yang menziarahi rumah-Ku, sesungguhnya
mereka telah mengunjungi-Ku, hingga kusut masai keadaannya dan penuh
debu." (riwayat al-Hakim bersumber daripada Abu Hurairah).
Sungguh mereka berlaku ikhlas dalam melaksanakan ibadah haji, kerana itu
mereka berhak mendapat limpahan kurniaan dan selayaknya Aku memberi
mereka sebaik-baik pahala atas jerih payah serta sambutan atas
panggilan-Ku.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud bahawa mengerjakan haji adalah satu
jihad, jihad ertinya perjuangan. Perjuangan yang hebat dan besar adalah
perjuangan melawan hawa nafsu. Di dalam ibadah haji, menentang hawa
nafsu menjadi ujian terbesar jika hendak mencapai ibadah haji mabrur.
Sesungguhnya hawa nafsu sekiranya tidak dikawal ia akan mendorong
manusia ke lembah kejahatan dan kemungkaran.
Rasulullah SAW telah mengingatkan kita bahawa mengerjakan haji itu
adalah yang bermaksud : "Kusut masai dan penuh debu." Digambarkan
keadaan yang sedemikian kerana orang yang mengerjakan haji
berlumba-lumba bersaing untuk mendapatkan keampunan Allah dan
rahmat-Nya, ganjaran besar (syurga) yang penuh dengan kenikmatan dan
kesenangan yang tidak terlintas di hati dan tergambar dalam pemikiran
manusia.
Di Padang Arafah, di mana satu-satunya lokasi yang paling mustajab doa
kita. Kerana di situ Allah SWT turun ke langit serendahnya untuk bertemu
dan menyaksikan hamba-hamba-Nya yang ingin berjumpa dengan-Nya,
mendengar segala doa dan permohonan hamba-Nya dan memakbulkan segala
doa-doa mereka. Bahkan Allah memuji kepada hamba-Nya yang datang
berwukuf di Arafah untuk menggapai rahmat dan keampunan-Nya.
Daripada Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah SAW bersabda bermaksud:
"Sesungguhnya Allah SWT memuji mereka yang sedang wukuf di Arafah kepada
penghuni langit dan berkata kepada mereka: "Lihatlah kepada
hamba-hamba-Ku yang datang kepada-Ku." (riwayat Imam Ahmad).
Di Padang Arafah, di mana satu-satunya lokasi yang paling mustajab doa
kita. Kerana di situ Allah SWT turun ke langit serendahnya untuk bertemu
dan menyaksikan hamba-hamba-Nya yang ingin berjumpa dengan-Nya..
petikan drp artikel Oleh IBRAHIM ABDULLAH.. satu-satunya lokasi yang
paling mustajab doa ? Allah SWT turun ke langit serendahnya ?
Yang dimaksudkan SALAF di sini adalah salafus soleh dinisbatkan kepada
pada pendahulu umat ini yang hidup pada tiga generasi pertama:
sahabat,tabi’in dan tabi’ut tabi’in. Lalu siapa yang suruh membawa
kepada takwil wahhabi/salafi?
Maksud Allah turun ke langit dunia
Fatwa Syeikh A’tiah Saqar
Soalan: Terdapat hadith-hadith yang menceritakan bahawa Allah s.w.t itu
turun ke langit dunia untuk mendengar doa hamba-hambaNya yang memohon
keampunan dan rezeki, bagaimanakah Allah s.w.t turun, adakah Allah s.w.t
itu bertempat untuk turun daripadanya?
Jawapan : Hadith yang berkenaan berbunyi:
يَنْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ
الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الآخِرُ يَقُولُ : مَنْ
يَدْعُونِي فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ مَنْ
يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ.
“Tuhan kita Tabaraka wa Taala turun pada setiap malam ke langit dunia
ketika akhir satu pertiga malam dengan berkata sesiapa yang berdoa
kepadaku nescaya ku perkenankan, sesiapa yang memohon kepada ku nescaya
ku beri, dan sesiapa yang memohon keampunan kepada Ku nescaya ku akan
ampunkan”
Kaum Muslimin terbahagi kepada dua kelompok dalam memahami ayat ini.
Satu kelompok yang dinamakan sebagai salaf dan satu kolompok lagi
dikenali sebagai khalaf. Maka kelompok yang pertama beriman dengan zahir
ayat tersebut bahawasanya Allah s.w.t itu turun ke langit dunia
sebagaimana layak dengan zatNya, jauh daripada menyerupai makhluk
berpandukan firmanNya:
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
“Tidak ada sesuatu pun yang seumpama zat dan sifat Allah s.w.t dan Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat”
Dan dari kelompok yang lain (khalaf) memahaminya dengan maksud yang lain
seperti dengan makna dekat, rahmat, dan cepat mengabulkan doa. Demikian
jugalah mereka mentafsirkan kalimah Yad dan A’in pada ayat:
يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ
“Tangan Allah (kuasa) Allah s.w.t itu mengatasi tangan-tangan mereka”
وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَيْنِي
“dan Aku telah tanamkan dari kemurahanKu perasaan kasih sayang orang
terhadapmu; dan supaya engkau dibela dan dipelihara dengan mataku
(pengawasanKu).”
Pendirian salaf dan khalaf dalam beriman pada zahir ayat dan tafsirannya adalah pada masalah waqaf ayat:
هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ
هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي
قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ
الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا
اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ
عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ
Artinya;. Dia lah Yang menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab suci
Al-Quran. sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat"
(yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat
Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. dan Yang lain lagi
ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang
maksudnya). oleh sebab itu (timbulah faham Yang berlainan menurut
kandungan hati masing-masing) - adapun orang-orang Yang ada Dalam
hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa
Yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari
Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut Yang disukainya). padahal tidak
ada Yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya Yang sebenar) melainkan
Allah. dan orang-orang Yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya
Dalam ilmu-ilmu ugama, berkata:" Kami beriman kepadaNya, semuanya itu
datangnya dari sisi Tuhan kami" dan tiadalah Yang mengambil pelajaran
dan peringatan melainkan orang-orang Yang berfikiran.
Golongan salaf waqaf pada ayat وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ
dan golongan khalaf pula waqaf pada kalimah وَالرَّاسِخُونَ فِي
الْعِلْمِ bagi golongan salaf Allah s.w.t sahajalah yang mengetahui akan
makna sebenar ayat tersebut, dan bagi golongan khalaf pula berpendapat
golongan ulama’ yang amat mendalam ilmunya juga harus menta’wil ayat
tersebut dengan makna yang layak pada zat Allah s.w.t. wallahua’lam.
Mengenai hari Arofah, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَا مِنْ يَوْمٍ أَكْثَرَ مِنْ أَنْ يُعْتِقَ اللَّهُ فِيهِ عَبْدًا مِنَ
النَّارِ مِنْ يَوْمِ عَرَفَةَ وَإِنَّهُ لَيَدْنُو ثُمَّ يُبَاهِى بِهِمُ
الْمَلاَئِكَةَ فَيَقُولُ مَا أَرَادَ هَؤُلاَءِ
“Di antara hari yang Allah banyak membebaskan seseorang dari neraka
adalah hari Arofah. Dia akan mendekati mereka lalu akan menampakkan
keutamaan mereka pada para malaikat. Kemudian Allah berfirman: Apa yang
diinginkan oleh mereka?”
[HR. Muslim no. 1348]
Ibnu Rajab Al Hambali mengatakan, “Hari Arofah adalah hari pembebasan
dari api neraka. Pada hari itu, Allah akan membebaskan siapa saja yang
sedang wukuf di Arofah dan penduduk negeri kaum muslimin yang tidak
melaksanakan wukuf. Oleh karena itu, hari setelah hari Arofah –yaitu
hari Idul Adha- adalah hari ‘ied bagi kaum muslimin di seluruh dunia.
Baik yang melaksanakan haji dan yang tidak melaksanakannya sama-sama
akan mendapatkan pembebasan dari api neraka dan ampunan pada hari
Arofah.”[Latho-if Al Ma’arif, Ibnu Rajab Al Hambali, hal. 482]
Ibnu Rajab selanjutnya menjelaskan bahwa siapa yang ingin mendapatkan
pembebasan dari api neraka dan pengampunan dosa pada hari Arofah, maka
lakukanlah Amalan berikut:
(1) Pertama: Melaksanakan puasa Arofah. Dari Abu Qotadah, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ
السَّنَةَ الَّتِى قَبْلَهُ وَالسَّنَةَ الَّتِى بَعْدَهُ وَصِيَامُ يَوْمِ
عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِى
قَبْلَهُ
“Puasa Arofah dapat menghapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun akan
datang. Puasa Asyuro (10 Muharram) akan menghapuskan dosa setahun yang
lalu.”[HR. Muslim no. 1162]
(2) Kedua: Menjaga anggota badan dari hal-hal yang diharamkan pada hari tersebut.
(3) Ketiga: Memperbanyak syahadat tauhid, keikhlasan dan kejujuran pada
hari tersebut karena semuanya tadi adalah asas agama ini yang Allah
sempurnakan pada hari Arofah. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam sendiri
sering memperbanyak hal-hal tadi dan beliau menyebutkannya setelah
menyebutkan bahwa do’a pada hari Arofah adalah sebaik-baik do’a.
Disebutkan dalam hadits,
خَيْرُ الدُّعَاءِ دُعَاءُ يَوْمِ عَرَفَةَ وَخَيْرُ مَا قُلْتُ أَنَا
وَالنَّبِيُّونَ مِنْ قَبْلِى لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ
شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ
قَدِيرٌ
“Sebaik-baik do’a adalah do’a pada hari Arofah. Dan sebaik-baik yang
kuucapkan, begitu pula diucapkan oleh para Nabi sebelumku adalah ucapan
“Laa ilaha illallah wahdahu laa syarika lah, lahul mulku walahul hamdu
wa huwa ‘ala kulli sya-in qodiir (Tidak ada sesembahan yang berhak
disembah kecuali Allah semata, tidak ada sekutu bagi-Nya. Miliki-Nya
segala kerajaan, segala pujian dan Allah yang menguasai segala
sesuatu)”.”[HR. Tirmidzi no. 3585]
(4) Keempat: Memerdekakan seorang budak jika mampu. Karena barangsiapa
yang memerdekakan seorang budak mukmin, maka Allah akan membebaskan
anggota tubuhnya dari api neraka karena anggota tubuh budak yang ia
merdekakan.
(5) Kelima: Memperbanyak do’a ampunan dan pembebasan dari api neraka
ketika itu karena hari Arofah adalah hari terkabulnya do’a. Dari ‘Amr
bin Syu’aib dari ayahnya dari kakeknya, Nabi shallallahu ‘alaihi wa
sallam bersabda,
خَيْرُ الدُّعَاءِ دُعَاءُ يَوْمِ عَرَفَةَ
“Sebaik-baik do’a adalah do’a pada hari Arofah.”[HR. Tirmidzi no. 3585]
Dan untuk mendapatkan pembebasan dari api neraka dan pengampunan dosa,
hendaklah pula dijauhi segala dosa yang dapat menghalangi dari
mendapatkan ampunan. Di antara yang harus dijauhi adalah;
Pertama: Sifat sombong dan takabbur. Allah Ta’ala berfirman,
وَاللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُور
“Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS. Al Hadid: 23)
Sebagaimana pula Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan,
لاَ يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَى مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خُيَلاَءَ
“Allah tidak akan memandang siapa saja yang menjulurkan celananya (di bawah mata kaki) dengan sombong.”[HR. Bukhari no. 5783]
Kedua: Tidak terus menerus dalam melakukan dosa-dosa besar (al kaba-ir).[Lihat Latho-if Al Ma’arif, 493-496]
Itulah yang dinasehatkan oleh Ibnu Rajab agar seseorang bisa mendapatkan
ampunan dan pembebasan dari api neraka pada hari Arofah.
Semoga Allah menjadikan kita termasuk orang-orang yang mendapatkan ampunan dan pembebasan dari api neraka pada hari tersebut.
Ya Allah, terimalah setiap amalan kami di hari Arofah yang mulia ini dan
jadikanlah kami termasuk orang-orang yang mendapatkan pengampunan dosa
dan pembebasan dari api neraka. Sesungguhnya engkau Maha Mengijabahi
setiap do’a-do’a kami.
Amalan di Hari Wukuf kepada bukan jemaah Haji
Kelebihan Hari Arafah tidak hanya terhad kepada jemaah haji yang berada
di Tanah Suci, malah kelebihan itu turut dapat dinikmati umat Islam yang
tidak mengerjakan ibadat haji.
Sehubungan itu, umat Islam dianjurkan berpuasa pada sembilan hari
pertama dalam bulan Zulhijah, terutama pada Hari Arafah. Tidak diragui
lagi bahawa puasa adalah amalan yang afdal di sisi Allah SWT berdasarkan
sabda Rasulullah s.a.w,
“Berpuasa pada Hari Arafah dinilai di sisi Allah sebagai penghapus dosa
bagi setahun yang sebelumnya dan yang selepasnya”. (Hadis Muslim).
Selain berpuasa, umat Islam digalakkan memperbanyakkan amalan salih
seperti solat sunat tahajud, bersedekah, membaca al-Quran dan menyeru
kepada makruf dan mencegah kemungkaran. Perlu diinsafi bahawa setiap
amalan yang dilakukan pada hari-hari berkenaan akan digandakan ganjaran
pahalanya oleh Allah SWT.
Ibnu Abbas pernah menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda,
“Tiada suatu hari pun amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan
melainkan pada sepuluh hari pertama bulan Zulhijah. Sahabat bertanya,
“Adakah itu termasuk juga berjihad pada jalan Allah?”. Jawab Baginda,
“Tidak termasuk berjihad pada jalan Allah melainkan orang yang keluar
dengan seluruh jiwa raganya dan tidak membawa pulang apa-apa pun”.
(Hadis Bukhari)
Dalam hadis lain, Rasulullah s.a.w. juga bersabda,
“Tiada suatu hari pun dalam setahun yang amalan kebaikan padanya
mempunyai kelebihan melainkan pada sepuluh hari pertama bulan Zulhijah.
Oleh itu, hendaklah kamu memperbanyakkan zikir, tahlil, takbir dan
tahmid”. (Hadis Ahmad).
Pada hari Arafah, setiap jemaah haji dari seluruh pelusuk dunia akan
melaksanakan satu rukun haji iaitu berwukuf di Padang Arafah. Amalan
wukuf adalah satu perhimpunan besar manusia dengan bahang terik mentari
di Padang Arafah, tiada daya dan upaya melainkan mereka semuanya
mengharapkan keredaan Ilahi. Perhimpunan jutaan manusia itu melambangkan
perhimpunan besar yang bakal dihadapi setiap manusia untuk dihisab
segala amalan diri di Padang Mahsyar kelak.
Oleh itu, setiap insan wajib muhasabah diri dan juga bertaubat terhadap
segala dosa sebelum Allah pamerkan segala dosa tersebut di hadapan
jutaan manusia di Padang Mahsyar itu.
Dari sudut sejarahnya, ada pendapat yang mengatakan bahawa perkataan
Arafah itu berasal dari pertemuan kembali Nabi Allah Adam dan isterinya
Siti Hawa yang diturunkan ke bumi secara berasingan dan akhirnya mereka
bertemu kembali di lembah yang dikenali sekarang dengan Padang Arafah.
Ada juga ulama yang me-nyatakan bahawa ia berasal dari peristiwa
pertemuan Nabi Allah Ibrahim dengan isterinya Siti Hajar dan anaknya,
Nabi Allah Ismail AS yang lama berpisah.
Sebahagian ulama pula berpendapat perkataan Arafah itu adalah hasil
pemahaman Nabi Ibrahim yang menghayati perintah Allah SWT yang tersirat
di dalam mimpinya untuk menyembelih puteranya Nabi Ismail. Oleh kerana
itulah, hari Wukuf di Arafah juga dikenali sebagai hari Tarwiyah yang
bermaksud hari renungan. Dikisahkan, Nabi Ibrahim sentiasa merenung dan
mengimbas kembali mimpinya berturut-turut dan akhirnya Baginda faham
(Arafa) maksud mimpi dan terus melaksanakan mimpi berkenaan.
Selanjutnya, perhimpunan secara besar-besaran di Padang Arafah
menyaksikan suatu jalinan kemas persaudaraan Islam dan juga kesatuan
ummah yang utuh agar mereka bersatu teguh dan bersemangat padu dalam
meneruskan kesinambungan Islam untuk bertapak di atas bumi Allah ini,
bahkan juga meneruskan tradisi kecemerlangan Islam yang telah dirintis
oleh generasi Rasulullah s.a.w. dan sahabat-sahabat serta generasi
selepasnya.
Tambahan pula, jalinan yang terbina atas paksi ketakwaan ini dengan
pakaian ihram yang sama putih, tanpa mengira kedudukan dan pangkat
seseorang, umat Islam melupakan segala prejudis perkauman atau
kebangsaan, warna kulit, taraf kedudukan, kekeluargaan dan sebagainya.
Semuanya ini adalah untuk menyedarkan umat manusia bahawa mereka semua
pada hakikatnya adalah sama rata di sisi Allah dan mereka semuanya pada
hakikatnya berasal daripada tanah.
Begitulah antara kelebihan yang terhampar pada sepuluh hari Zulhijjah
yang sewajarnya direbut setiap Muslim yang benar-benar bertakwa kepada
Allah SWT. Muslim yang beriman akan sentiasa mengintai peluang keemasan
yang disediakan Allah SWT pada sepanjang masa dan seterusnya
memanfaatkannya demi meraih keredaan-Nya dan kebahagiaan abadi di
akhirat kelak. Muslim yang paling bijaksana di sisi Allah SWT ialah
seorang Muslim yang sentiasa bermuhasabah diri dan beramal untuk hari
kemudian.
Kita perlu menghayati ‘roh haji’ walaupun tidak ke Tanah Suci supaya
beroleh ganjaran yang disarankan pada 10 hari pertama bulan Zulhijjah.
Allah Yang Maha adil dan Maha Penyayang tetap mahu seluruh umat Islam
dapat manfaat di atas keutamaan jemaah yang telah dijemput khusus di
Tanah Suci.
Kepada yang tidak dapat ke sana, Allah tidak pernah melupakan. Kita
tetap diberi keutamaan. Kita masih tetap dituntut oleh Allah SWT supaya
menghayati ‘roh haji’, kerana Allah tetap mahu mengurniakan pahala dan
rahmat-Nya dengan syarat kita kekal mematuhi perintah Allah dan menjauhi
larangan-Nya.
Bagaimana caranya?
Puasa hari ‘Arafah ialah puasa sunat pada hari kesembilan Zulhijjah yang
disunatkan bagi mereka yang tidak melakukan ibadah haji. Kelebihan
berpuasa pada hari ini ialah ia dapat menghapuskan dosa-dosa setahun
yang telah lalu dan dosa setahun yang akan datang, sebagaimana hadith
yang telah diriwayatkan daripada Abu Qatadah al-Anshari ra:
Dan Rasulullah SAW ditanya tentang berpuasa di hari ‘Arafah. Maka
Baginda bersabda: “Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun
yang akan datang.” (Hadith Riwayat Imam Muslim)
Manakala bagi mereka yang melakukan ibadah haji pula adalah disunatkan
untuk tidak berpuasa pada hari ‘Arafah dan adalah menyalahi perkara yang
utama jika mereka berpuasa juga pada hari itu berdasarkan apa yang
diriwayatkan dari Ummu al-Fadhl binti al-Harith:
Ramai di kalangan sahabat Rasulullah SAW yang ragu-ragu tentang berpuasa
pada hari ‘Arafah sedangkan kami berada di sana bersama Rasulullah SAW,
lalu aku membawa kepada Baginda satu bekas yang berisi susu sewaktu
Baginda berada di ‘Arafah lantas Baginda meminumnya. (Hadith Riwayat
Imam Muslim)
Juga daripada hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra:
Sesungguhnya Rasulullah SAW melarang berpuasa pada Hari ‘Arafah bagi
mereka yang berada di ‘Arafah. (Hadith Riwayat Abu Dawud dan an-Nasa’ie;
at-Thabrani dari Aisyah rha)
Disunatkan juga berpuasa pada hari ke 8 Zulhijjah di samping berpuasa
pada hari ‘Arafah (9 Zulhijjah) sebagai langkah berhati-hati yang mana
kemungkinan pada hari ke 8 Zulhijjah itu adalah hari yang ke 9
Dzulhijjah (Hari ‘Arafah). Bahkan adalah disunatkan berpuasa lapan hari,
iaitu dari hari yang pertama bulan Zulhijjah hingga ke hari yang
kelapan sama ada bagi orang yang mengerjakan haji atau tidak mengerjakan
haji, bersama-sama dengan hari ‘Arafah.
Diriwayatkan dari Ibn Abbas ra:
Rasulullah SAW bersabda: “Tiada amal yang soleh yang dilakukan pada
hari-hari lain yang lebih disukai daripada hari-hari ini (sepuluh hari
pertama dalam bulan Zulhijjah).” (Hadith Riwayat al-Bukhari)
Dalam hadith yang lain yang diriwayatkan dari Hunaidah bin Khalid, dari isterinya, dari beberapa isteri Nabi SAW:
Sesungguhnya Rasulullah SAW melakukan puasa sembilan hari di awal bulan
Zulhijjah, di hari ‘Asyura dan tiga hari di setiap bulan iaitu hari
Isnin yang pertama dan dua hari Khamis yang berikutnya. (Hadith Riwayat
Imam Ahmad dan an-Nasa’ie)
Adapun berpuasa pada hari Aidiladha (10 Zulhijjah) dan hari-hari Tasyrik
(11, 12 dan 13 Zulhijjah) adalah diharamkan berdasarkan hadith yang
diriwayatkan dari Umar ra:
Bahawasanya Rasulullah SAW melarang berpuasa pada dua hari, iaitu ‘Eid
al-Adha dan ‘Eid al-Fitr. (Hadith Riwayat Imam Muslim, Ahmad,
an-Nasa’ie, Abu Dawud)
Serta hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra:
Rasulullah SAW telah mengirimkan Abdullah Ibn Huzhaqah untuk mengumumkan
di Mina: “Kamu dilarang berpuasa pada hari-hari ini (hari tasyrik). Ia
adalah hari untuk makan dan minum serta mengingati Allah.” (Hadith
Riwayat Imam Ahmad, sanadnya hasan)
Al-Imam as-Syaf’ie rh berpendapat; “Disunatkan puasa pada hari ‘Arafah
bagi mereka yang tidak mengerjakan ibadah haji. Adapun bagi yang
mengerjakan ibadah haji, adalah lebih baik untuknya berbuka agar ia kuat
berdoa di ‘Arafah.” Dari pendapat Imam Ahmad rh pula; “Jika ia sanggup
berpuasa maka boleh berpuasa, tetapi jika tidak hendaklah ia berbuka,
sebab hari ‘Arafah memerlukan kekuatan (tenaga).”
Begitu juga dengan para sahabat yang lain, lebih ramai yang cenderung
untuk tidak berpuasa pada hari ‘Arafah ketika mengerjakan ibadah haji
Ulama Syafi’iyyah membenarkan untuk berpuasa pada hari Tasyrik hanya
untuk keadaan tertentu seperti bersumpah, qadha puasa di bulan Ramadhan
serta puasa kifarah (denda). Puasa tanpa sebab tertentu pada hari-hari
ini (puasa sunat) adalah ditegah.
Doa arafah bukan sahaja baik dibaca oleh jemaah haji tetapi untuk
seluruh manusia walaupun tidak berada di Padang Arafah. Berdoa-doalah di
mana jua, kita hanya menyatakan permohonan kita kepada Allah,hak
menunaikan adalah hak Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang
kita nyatakan dan apa yang kita rahsiakan. Allah Maha Mengetahui segala
hajat yang ada dihati kita, maka mohonlah agar disampaikan hajat itu.
“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya bertanya kepadamu (Muhammad) tentang
Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang-orang
yang berdoa apabila Dia berdoa kepadaku. Hendaklah mereka itu memenuhi
perintahKu dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran.
(Surah Al-Baqarah ayat 186)
Satu-satunya doa dimakbulkan Allah pada masa dan tempat tertentu adalah
Padang Arafah. Ketikanya ialah selepas gelincir matahari 9 Zulhijjah
sehingga sebelum terbit Fajar 10 Zulhijjah.
Ini satu-satu kelebihan yang Allah kurniakan kepada hambaNya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar